UASA Sains Tahun 4
1. Pengukuran dgn maksud yg pelbagai dlm penyiasatan sains sosial maka barulah perlu didefinisikan secara operasi.
2. Katalah dlm sosial sains kita nak ukur kecemerlangan sahsiah murid - barulah timbul definisi operasi kerana ada banyak alat ukur.. banyak maksud 'cemerlang' dan pelbagai aspek 'sahsiah'.
3. Maka apa yg nk diukur dan alat ukur yg nk digunakan dalam penyiasatan sains sosial memerlukan definisi operasi.
4. Nak buat apalah perkenalkan dan ajar anak mulai Tahun 4 tu definisi operasi dalam sains yang tiada keperluan.. sedang pengukuran dlm sains bersifat 'definite'.
5. Klu nk ukur tinggi tumbesaran anak pokok.. definitely ukur ketinggian setiap anak pokok dgn alat pengukur (pembaris atau tape)... tiada pilihan lain.
6. Lepas anak2 tu tak boleh faham definisi operasi (bukan tak faham tujuan penyiasatan).. maka diajar pulak menghafal cara menjawab soalan definisi operasi... takut tak ikut skema. Adoi...
7. Ekperimen sains adalah proses bukan konsep. Sains memerlukan bahasa yang jelas utk difahami. Bayangkan murid Tahun 4 yang menggunakan definisi dalam buku, ramailah akan menghafal, termasuk cikgunya sekali demi mendapat markah mengikut skema, faham atau separa faham itu soal lain.
8. Bila dah letih menghafal (sebab tak faham) maka semakin banyak yang dipelajari maka timbullah bibik2 kebencian kepada sains, nak kata apa lagi?
9. Dalam kes ini, definisi secara operasi TIDAK PERLU dalam penyiasatan sains, malah tidak digunakan juga dalam SCIENCE sekolah rendah di UK, US, Finland. Denmark, Japan etc...
10. Dalam soalan spt ini boleh sahaja ditanya:
Jelaskan bukti duit syiling adalah pengalir elektrik dari penyiasatan di atas ?
Definisi ini ditulis oleh pelajar Master dan PhD dalam sains sosial, itupun mereka terkial2 nak faham....
OT
No comments:
Post a Comment