Berdasarkan isu-isu berkaitan kepimpinan dan motivasi dalam Pendidikan Bahasa Arab yang
dibincangkan diatas, jelas menunjukkan keberkesanan pendidikan berkaitan pembelajaran Bahasa arab berada pada tahap yang kurang memuaskan dan perlu diberi perhatian terutamanya di sekolah-
sekolah agama di bawah kementerian. Kebanyakan kajian kepimpinan yang dijalankan di sekolah
pula lebih ditumpukan kepada kepimpinan pentadbir sekolah sahaja, kajian berkaitan dengan
kepimpinan guru dalam bilik darjah masih kurang, apatah lagi bagi guru-guru Bahasa arab Wang et
al (2023) menyatakan kebanyakan kajian lepas tidak memberi fokus kepada kepimpinan guru di bilik darjah peringkat sekolah yang melibatkan kepimpinan guru bahasa Arab dan motivasi murid dan ia
merupakan satu kekosongan yang masih wujud. Keadaan ini menjadikan satu kajian yang mendalam
perlu dijalankan bagi melihat tahap kepimpinan guru di bilik darjah serta kaitannya dengan tahap motivasi murid terutamanya murid-murid di sekolah menengah agama. Kajian kepimpinan guru bahasa Arab dan motivasi murid di Sekolah Menengah Kebangsaan Agama juga sangat penting untuk
mendapatkan panduan bagi meningkatkan pencapaian pembelajaran bahasa Arab yang djalankan.
No comments:
Post a Comment