Sekitar Solat Pandang Mashaf macam Orang Kristian Pandang al-kitab mereka ketika solat tu le. (konon je la sebab depa memang macam tu pun).
Kita dok lar.
Ceritanya.
Banyak khilaf ulamak, tetapi kesemuanya tidak menggalakkan. Hanya sebut boleh, tapi mereka semua tak mengaku pernah buat atau pernah nampak orang buat terutama dalam solat fardhu sejak beribu tahun.
Para guru dan ulamak kita sekitar 20 tahun lepas tidak sesekali solat mereka secara pandang mashaf walaupun sangat ahli dan fasih membaca alqoran di mashaf terutamanya geng mengaji 40.
Ia ibarat hukum untuk golongan Hamba, kanak-kanak atau sesiapa yang tidak menghafal surah alfatihah. Itupun jika mengikut hadis,,
a) , Jika tak hafal al-fatihah, maka cukuplah dengan bertasbih. (Jika tidak menghafal al-Fatihah baca:
Subhanallah, walhamdulillah, walaa ilaa ha illallah, wallahu akbar, walaa hau la wala quwwa ta illa billah.
“Maha Suci Allah, dan segala puji bagi Allah, dan tiada Tuhan selain Allah, Allah maha besar, tidak ada kekuatan dan kemampuan tenaga tanpa izin Allah.”
[H.R. Abu Daud]
b) Bacalah apa-apa surah yang kamu hafal.
(walaupun kesemua mereka punya catatan, kerana hanya 4 orang atau sekitar tak sampai 1% yang hafal alqoran walaupun pada zaman nabi.
c) Bacalah apa-apa surah yang mudah bagi kamu.
(termasuk kamu faham maksudnya dan semoleknya makmum juga faham).
d) “Solatlah kamu seperti kamu melihat aku solat”
(mesti tiru semirip macama solat Rasulullah saw).
C) hampir kesemua bacaan nabi dalam solat adalah surah by surah bukannya page by page.
Kemudian.
- Ia dicontohkan dan dikaitkan seolah-olah hukum orang yang mengendong anak kecil semasa solat.
- Ia juga ibarat hukum orang yang tidak khusyuk ( khusyuk bukan rukun solat).
- Sesetengah ulamak menyebut, agar jangan solat dibelakang orang yang solat secara memandang mashaf. Biarkan dia solat sorang-sorang.
- Hukum tidak menjaga pandangan atau meliarkan mata dari tempat sujud adalah merosakkan solat dan dikutuk oleh Allah swt.
Solat pandang mashaf adalah dari golongan ulat qoran (qura) yang dikecam oleh hadis. (kut-kut inilah waktu itu).
Dari Abu Umamah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda:
Kelak pada akhir zaman akan ada ulat-ulat qurra’ (ulat-ulat Al-Quran). Barangsiapa yang berada pada masa itu, hendaklah ia berlindung kepada Allah dari mereka
(Hadis Riwayat Abu Nu’aim)
Solat mementingkan terjaga dan khusyuk, bukannya mementingkan panjang atau pendek waktunya atau apa yang dibaca di dalam solat.
Jika makmum tak faham apa yang diceritakan oleh imam dalam pembacaan itu, maka tak perlu panjangkanlah, nanti makmum tertidur dalam solatnya.
---------------------------------------------------------
Al-Kasani menyebutkan,
ولو قرأ المصلي من المصحف فصلاته فاسدة عند أبي حنيفة. وعند أبي يوسف و محمد: تامة ويكره. وقال الشافعي: لا يكره.
“Jika ada orang yang shalat sambil membaca mushaf, maka shalatnya BATAL menurut Imam Abu Hanifah,
sementara menurut Abu Yusuf dan Muhammad asy-Syaibani (dua murid senior Imam Abu Hanifah), shalatnya sah, namun MAKRUH . Kemudian Imam asy-Syafii berpendapat, “TIDAK makruh.” (Bada’i ash-Shana’i, 1:236).
---------------------------------------------------------
Imam Malik juga membolehkannya ketika tarawih sahaja, sementara an-Nakhai, Said bin Musayib, dan asy-Sya’bi membencinya. Mereka mengatakan:
‘Itu seperti perbuatan orang Nasrani.’” (Umdatul Qori, Syarh Shahih Bukhari, 5:225),,
ops bukan hamba je yang sebut kan/
------------------------------------------------------
Imam Malik ditanya, ada sebuah kampung yang masyarakatnya tidak ada yang hafal Alquran. Bolehkah imam membaca mushaf ketika jamaah? Imam Malik menjawab: “Tidak masalah.”
Kemudian diambil jawapan Imam Malik membolehkan.
Pandai yang sediakan soalan.
Walhal ditujukan kepada yang tak hafal walaupun surah al-fatihah.
Sepatutnya bila sudah menjadi hal yang syuhbah dan kontroversi, ada yang kata ada racun, maka elok jauhkan sikit. Jangan perjudi ibadat kita, kerana kita perlukan ibadat yang benar untuk ke sana.
Zaman yang nampak macam cantik. Tetapi semakin rosak.
Baca, faham, kenal, ukur, nilai, kaji, minta petunjuk.....
Haa, lepas tu lantak korang lah suka atau tidak ikut Imam mashaf yang dibayar ribu-ribu, kadang-kadang budak yang masih main mercun lagi jadi Imam sebab sekolah untuk jadi Qurra.
No comments:
Post a Comment